Függetlenség | Felelősség | Nyitottság

Mozaik Kör

Mozaik Kör

A reklámok hatása ránk

2022. november 01. - Németh Máté Szabolcs

A reklámok szerves részét képezik a mindennapjainknak. Legye szó online hirdetésről vagy óriásplakátról. Vajon mekkora befolyása van a fogyasztási szokásainkra?vector-g372f2d611_1280.png

A reklám a definíciója szerint egy olyan kommunikációs tevékenység, amely egy kiválasztott célcsoport befolyásolásával előkészíti a terepet a vásárláshoz. A célja tehát, hogy felkeltse a figyelmet, és irányítsa tudat alatt a gondolatainkat. Az évek során a reklámok nagy fejlődésen mentek át, mire elnyerték a ma ismert formájukat.

Talán meglepőnek tűnhet, de a története egészen az ókori Görögországig nyúlik vissza, ahol az ún. bortartó edényekre írták rá a bor származási helyét és annak évjáratát. Ezt követően könyvborítókon mutatták be a termékeiket a vállalkozók, majd ezután jöttek az utcai hirdetések és az újságcikkek, ahol már megnevezték és ismertették az áruk tulajdonságait, előnyeit, valamint az árát is.

A huszadik században új platformok jelentek meg: a rádió és a televízió, amelyek új hirdetőfelületet biztosítottak a kereskedők számára. Mára pedig a digitális világ és a közösségi média korában a hirdetések már elkerülhetetlenné váltak. Jelen korunk promóciós anyagai sajnos több negatívumot hoznak, mint pozitívumot.

Több tanulmány is szól arról, hogy mennyire hamis, túlidealizált életképeket és embereket mutatnak be. További hátránya, amivel gyakran élnek vissza a marketingesek, hogy egy adott termék eladásával ígérnek tökéletes vásárlói élményt, önmegvalósítást. Az ilyen torzítások vezetnek ahhoz, hogy szkeptikusabban állunk hozzá a reklámokhoz és kevésbé követjük azokat. 

Az ilyen okok miatt tértek át a marketing és PR-cégek a fogyasztók érzelmi manipulálására: tehát minél jobban megutáljuk a reklámokat, annál többet próbálnak lenyomni a torkunkon, hátha az egyik átmegy az ingerküszöbünkön. Ez egyfajta paradoxon.

A legtöbbünk próbál racionális döntéseket hozni vásárlás közben, de a szokásainkat már nagymértékben befolyásolják a minket állandóan körülvevő reklámdömpingek. Hiába szeretnénk azt, hogy az ilyen impulzusok ne hassanak ránk, sokszor mégsem tudjuk mentesíteni magunkat alóla.

Ám mégis vannak olyanok, akiket a marketing szakma „ellenállóknak” nevez: ők megpróbálják a rájuk gyakorolt hatást a lehető legjobban lecsökkenteni. Az ő betörésükre több technikát kifejlesztettek, ám mindegyiknél megegyeznek a fő alkotóelemek: tárgyilagosság, nyíltság, őszinteség, vagy legalábbis a valóság magjainak az átadása.

Hogyan tudunk a reklámok ellen védekezni? Sajnos, erre nincs egy konkrét válasz, amely megoldást jelentene a jelenleg is zajló hirdetéscunamira, amely megfullasztja az emberiséget. Azzal tudunk magunkon a legtöbbet segíteni, ha elsajátítjuk a tudatos fogyasztói magatartást, a kritikai gondolkodást, valamint megpróbáljuk korlátozni a propagandaanyagok megjelenését a saját közösségi felületeinken.

Kép: pixabay.com

A cikk eredeti megjelenésének időpontja: 2022. január 7.

A bejegyzés trackback címe:

https://mozaikkor.blog.hu/api/trackback/id/tr1417955638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása