Alighanem mindenkinek van legalább egy olyan emléke, ami ahhoz az időszakhoz köti, amikor hetesként számítottak rá az iskolában – akár szívesen emlékszik rá vissza, akár nem.
Logikus, és egyetértek abban, hogy a 21. századi iskolarendszert meg kell tisztítani az olyan intézményektől, amelyek csak a régmúlt viszonyai között voltak működőképesek. Ám azzal vitatkoznék, hogy az iskolai hetesek intézményére is ilyenként tekintsünk. 4 érvet hoztam ennek alátámasztására.
1. Növeli a kohéziót
Ez egyaránt igaz a párban fellépő hetesekre és az egész osztályra is. Az épp soron lévő hetesek úgy érzik, számítanak rájuk a többiek, miközben azt is tudják, hogy jövő héttől ők is ugyanúgy számíthatnak a többiekre. Az osztály tehát egy olyan stafétát ad körbe, amely egyfelől azt jelzi, hogy kire lehet éppen számítani, mint hetes, másfelől – és ebben van a kohéziónövekedés magja – jóleső felismerést eredményez, hogy mindig van kikre számítani.
2. Képviselet-élményt ad
A hetesek adják az osztály hangját. A hetesek veszik fel a kapcsolatot az oktatóval az óra elején, így ők azok, akik felvilágosítják az oktatót arról, hogy teljes létszámban jelen van-e az osztály, illetve, ha nincs, akkor ők mondják el, hogy ki vagy kik a hiányzó(k). A hetesek azok is, akik a kiállásukkal, felkiáltásukkal (Osztály, vigyázz!) egy helyre koncentrálják a figyelmet, rendezik a sorokat. Ezt a fajta kapcsolatfelvételt az oktatóval és ezt a fajta megragadását a figyelemnek érdemes minél előbb átéreznie minden diáknak.
Nem képviselet-élményt, felelősségtudatot azonban mindenképpen ébreszt, fejleszt továbbá az olyan feladatok ellátása, mint a dolgozatok vagy füzetek kiosztása, virágok meglocsolása vagy valamely oktató üzenetének tolmácsolása. Ezek a teendők amellett, hogy elvégzésük hasznos, pozitívan hatnak egy gyerek fejlődésére.
3. Lehetőséget biztosít egy picit lelassítani
A hetesek jelentésétől kezdve vége a szünetnek és kezdetét veszi a tanóra, aminek tényleges elkezdésében kétség kívül segít a hetesek jelenléte, hiszen ezáltal egy diák testben és – főleg – fejben is könnyebben felveszi a megfelelő ritmust. Ám ez az az időpont is, amikor mindenkinek lehetősége van egy kis időre megállni és – ha addig nem sikerült – venni egy mélyebb levegőt. Funkcióját tekintve a jelentés egy fekvőrendőrhöz hasonlítható, hiszen ahogy egy fekvőrendőr fékezésre kényszeríti a sofőrt, úgy a jelentés is lelassítja a diákot.
4. Szép hagyomány
Nagyszüleink, szüleink is voltak hetesek az iskolában. Sokszor tűnhet úgy, hogy azon két, három vagy még több világ között, amiben nagyszüleink, szüleink, illetve a fiatalabbak élnek, hatalmas szakadék húzódik, ami számtalanszor egyébként igazi is. Ám a nyilvánvaló eltérések, valamint azok magas száma ellenére nem szabad azt hinni, hogy ne lenne, ami összeköti ezeket a generációkat. Az iskolai hetesek intézménye például tökéletesen ilyen, ezért úgy gondolom, hogy – akár a generációk közötti kohézió növelése érdekében is – ez továbbra is megőrzésre érdemes.
Sokan, és én is örültem, mikor hetesként járhattam el az osztályban.
A cikk eredeti megjelenésének dátuma: 2021 október 20.
Kép: https://www.komplexalapprogram.hu